kevyt vegaani

Kun et halua syödä eläinperäistä ruokaa, mutta et voi syödä herkkuja.

Salaattiruokavaliolla

Salaatissa on rucolaa, tammenlehväsalaattia, porkkanaa, papikaa, sinimailasta eli alfalfaa, avokadoa ja suppilovahveroita. Muuten raakaruokaa, mutta pakasteesta otetut suppilovahverot paistoin seesamiöljyssä. Sienet sopivat salaatteihin hyvin, kunhan ne ensin paistaa melko kuiviksi.

Salaatissa on rucolaa, tammenlehväsalaattia, porkkanaa, papikaa, sinimailasta eli alfalfaa, avokadoa ja suppilovahveroita. Muuten raakaruokaa, mutta pakasteesta otetut suppilovahverot paistoin seesamiöljyssä. Sienet sopivat salaatteihin hyvin, kunhan ne ensin paistaa melko kuiviksi.

Olen syönyt kuukauden ajan pitkälti raakaruokaa vain, koska on tullut syötyä liikaa normaalia vegaaniruokaa ja samoin turhia herkkuja. Kokeilin samaa syömistyyliä myös vuosi sitten ennen kuin lähdin Meksikoon (joo, piti mahtua uimapukuun). Kesämmällä raakaruokailu jäi, kun olin maalla, jossa ei päässyt kauppaan ostamaan säkeittäin pinaattia, ja jossa kokkasin muillekin ihmisille.

Kun haluaa syödä messevämmin, voi irtonaisemman salaatin sijaan tehdä salaatista kermaisenoloisen mössäämällä avokadon. Tässä avokadon lisäksi roomansalaattia, tatsoi-salaattia, porkkanaa, tuoretta korianteria ja valkosipulia.

Kun haluaa syödä messevämmin, voi irtonaisemman salaatin sijaan tehdä salaatista kermaisenoloisen mössäämällä avokadon. Tässä avokadon lisäksi roomansalaattia, tatsoi-salaattia, porkkanaa, tuoretta korianteria ja valkosipulia.

Ruokavalioni on nyt varmaan sellainen, jollaiseksi jotkut luulevat vegaaniruokavaliota. Joillekin tulee edelleen tänä päivänä kasvissyönnistä ensimmäiseksi mieleen raaka porkkana ja salaatinlehdet. Niitä olenkin syönyt viime aikoina varmaan yhtä paljon kuin koko viime vuonna yhteensä.

Tästä pitäisi tulla minulle pysyvä ruokavalio Suomen peruselämään eli dieetistä ei voi sanoa olevan kyse. Syön niin paljon kuin huvittaa. Juju taitaa olla vain siinä, ettei nyt verensokeri ja ties mikä muu heilahtele sillä tavalla, kuin syödessä eineksiä, kahvia, sokeria, leipää ja riisiä. Kun ei käytä suolaa, alkaa ruoka maistumaan erilaisesti.

Tämä salaatti on maustettu avokadon ja mungpapujen lisäksi hapankaalilla.

Tämä salaatti on maustettu avokadon ja mungpapujen lisäksi hapankaalilla.

Vegetaristinen aikauslehti Vegaian numerossa 4/2012 oli oikein hyvä juttu ”Vähähiilihydraattista vegaaniruokaa”. Kirjoittaja kirjoitti: ”Minulla hiilihydraattien rajoittaminen on auttanut tasaamaan verensokeria… Jos syön tärkkelys- tai sokeripitoista ruokaa, minun tulee vain enemmän nälkä, olipa kyseessä kuinka terveellinen ruoka tahansa.” Noin asia tuntuu omalla kohdallani myös olevan. Paitsi esimerkiksi hedelmien syömisessä en pihtaa, vaikka niissä luonnostaan saattaakin olla paljon sokeria.

Nyt on tullut ostettua kaupoista mitä vain kasviksia vaihtelun saamiseksi. Tässä retiisiä, josta tuli uusi kaveri. Lisäksi seesaminsiemeniä, suppilovahveroa, rucolaa, pinaattia ja avokadoa.

Nyt on tullut ostettua kaupoista mitä vain kasviksia vaihtelun saamiseksi. Tässä retiisiä, josta tuli uusi kaveri. Lisäksi seesaminsiemeniä, suppilovahveroa, rucolaa, pinaattia ja avokadoa.

Mutta ei elämäänsä tällä tavalla rajoittamaan kannata ryhtyä kenenkään muun kasvissyöjän, ellei ole paino-ongelmia. Lihansyöjille suosittelen normaalia vegaaniruokavaliota eettisistä ja ekologisista syistä enkä tällaista pupunruokaa.

Raakojen vihannesten ja hedelmien lisäksi syön maustamatonta soijajugurttia, soijamaitoa ja papuja. Höyryttelen vihanneksia, joita ei kannata raakana vetää, kuten parsakaalia ja ruusukaalia. Riisikakkujakin saatan syödä, sienivarastoni paistan salaatteja varten. Joitain pakasteitakin syön, kuten marjoja ja herneitä.

Aamiaisena makeuttamatonta soijajugurttia ja tällä kertaa vadelmia.

Aamiaisena makeuttamatonta soijajugurttia ja tällä kertaa vadelmia.

Syön salaattiannoksia sen sijaan, että kypsyttelisin vihannekseni  tehdessäni niistä wokkia ja soosseja. Ja tärkeintä on, että jätän soijanakit, soijajuustot, relissit, kastikkeet ja muut suolaiset einekset kauppaan. Oikeastaan tämä on vegaanin karppausta sillä erotuksella, että yritän syödä kaiken raakana. Karppauksenhan ei pitäisi kenelläkään tarkoittaa sitä, ettei söisi vihanneksia. Ääliöitä ovat ne lihansyöjät, jotka ovat ryhtyneet syömään vain voita ja pekonia. Kaikkien ihmisten pitäisi syödä enemmän tuoreita vihanneksia, myös vegaanien, mikäli haluaa terveellisesti elää.

Dippiainekset ylhäältä kellonsuuntaisesti: kesäkurpitsaa (vahingossa kuutioina eikä suikaleina), höyrytettyä parsakaalia, tsatsikia soijajugurtista, guacamolea, hummusta, sokeriherneitä ja salaattisikuria, kurkkusuikaleita ja porkkanasuikaleita. Tässä ehkä kolmen hengen aterian verran.

Dippiainekset ylhäältä kellonsuuntaisesti: kesäkurpitsaa (vahingossa kuutioina eikä suikaleina), höyrytettyä parsakaalia, tsatsikia soijajugurtista, guacamolea, hummusta, sokeriherneitä ja salaattisikuria, kurkkusuikaleita ja porkkanasuikaleita. Tässä ehkä kolmen hengen aterian verran.

Keväämmällä varmaan alan tehdä smoothieita ja gazpacho-keittoja, joita nyt ei tee mieli. Nyt haluan syödä makeita hedelmiä ja salaatteja, jotka on messevöitetty avokadon avulla. Avokadon ja satunnaisten pähkinöiden ja paistamisten lisäksi en ole muuta rasvaa käyttänyt, mutta pitää tarkistaa tilanne, kun paino asettuu uomiinsa.

Mitä tulee yleensä syötyä:

aamulla

  • teen sijaan kuumaa vettä, jossa on tuoretta sitruunaa
  • maustamatonta soijajugurttia, jossa on banaania tai esim. marjoja
Salaatissa höyrytettyjä pakasteherneitä, kesäkurpitsaa, punasalaattia, rucolaa, mitsuna-salaattia, pinaattia, alfalfaa, idätettyjä mungpapuja, hapankaalia, salaattisikuria ja tuoretta basilikaa.

Salaatissa höyrytettyjä pakasteherneitä, kesäkurpitsaa, punasalaattia, rucolaa, mitsuna-salaattia, pinaattia, alfalfaa, idätettyjä mungpapuja, hapankaalia, salaattisikuria ja tuoretta basilikaa.

välipalaksi

  • töissä mukana esim. mandariinia, retiisejä ja naposteluporkkanoita
  • vihreää teetä tai roiibosta

lounaaksi

  • evässalaatti (samanlaisia kuin kuvissa)

kotona noin klo 17

  • iso salaatti
  • hedelmiä jälkiruoaksi

illan aikana

  • esim. lisää salaattia ja hedelmiä, höyrytettyä parsakaalia, hummusta, teetä

Salaatin sijaan vaihtelun vuoksi voi vihanneksia suikaloida ja dipata ja tehdä niistä salaattikääryleitä tai salaattiveneitä (sikuri sopii tähän erityisen hyvin).

Samantapaisia juttujani:

Salaatinsyöjä osa 1 ja osa 2
Salaattikääryleet
Avokado ruoan messevöittäjänä

Juttu on julkaistu aiemmin 8.2.2013 blogissa reissausta ja ruokaa

Advertisements

One comment on “Salaattiruokavaliolla

  1. Päivitysilmoitus: Kaali-avokadosalaatti | kevyt vegaani

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: