kevyt vegaani

Kun et halua syödä eläinperäistä ruokaa, mutta et voi syödä herkkuja.

Kaali-avokadosalaatti

kaali-avokadosalaattiKaaliruoat olisivat halpoja, mutta kaalia olen nyt syönyt viime aikoina lähinnä hapankaalimuodossa. Hapankaali onkin aivan loistava maustamaan salaattini, silti tosi kevyenä aineksena. Olen tuhlannut rahani lähinnä erilaisiin salaatinlehtiin ja tehnyt luksussalaatteja pinaatista, vuonankaalista, tatsoista, rucolasta, mangoldista, mizunasta ja romainesta.

Kaalista saa kyllä upeita salaatteja käyttämällä ruokaöljyä, suolaa, pippuria ja yrttejä. Yksi suosikkini on tehdä kaalille kastike ruokaöljystä, johon on laitettu paljon kuivattua basilikaa, valkosipulimurskaa, suolaa ja mustapippuria, niin paljon että kastikkeesta tulee tönkköä pestomaista.

Nyt en kuitenkaan ole käyttänyt suolaa enkä myöskään ruokaöljyä salaatteihini. Öljyn sijaan syön joka päivä 1-2 avokadoa salaateissani.

Kaali-avokadosalaatti

pieni puolikas kaali (n. 700 g)
1 porkkana (porkkanaa voisi laittaa enemmänkin)
1 valkosipulin kynsi
2 rkl sitruunamehua
1 avokado

Höylää kaali juustohöylällä pieniksi suikaleiksi. Raasta porkkana. Laita kaikki ainekset kulhoon ja nuiji perunanuijalla kaikki sekaisin niin, että valkosipuli menee pieneksi ja avokado levittyy tasaisesti koko salaattiin. Kaalin murskaaminen tällä tavalla tekee salaatista mehukasta.

Suolaakaihtamaton voi lisätä joukkoon ripauksen suolaa, chilikin sopii joukkoon hyvin.

Lue myös:
Salaattiruokavaliolla
Salaatinsyöjä osa 1 ja osa 2
Salaattikääryleet
Avokado ruoan messevöittäjänä

Juttu on julkaistu aiemmin 20.2.2013 blogissa reissausta ja ruokaa

Mainokset

2 comments on “Kaali-avokadosalaatti

  1. vegaanihaaste
    27.2.2013

    Kiva blogi, mutta on ihan pakko kommentoida tuota suolattomuutta, kun ihminen kuitenkin tarvitsee välttämättä natriumia ruuastaan. Yleensähän piilosuolaa saa helposti leivistä, mysleistä ja kasvisliemikuutioista, joten suolaa ei tarvitse varsinaisesti lisätä ruokaan, mutta jos syö raakapainotteisesti ja tekee ruokia pitkälti alusta alkaen, niin kannattaa huolehtia, että saa vähintään sen minimimäärän, 1,5 g, ettei tule terveysongelmia.

    • Ihan hyvä pointti, aiemmin kun olen vetänyt suolaa jopa leivän päälle ripotellen, niin nyt teki mieli lopettaa tyystin saadakseni makuaistin taas pelittämään.

      Kuumissa maissa hikoillessa olen tosiaan huomannut millaisia ongelmia voi tulla, joudun aina vetämään magnesiumia lihaskramppeihin (vaikka se on ehkä hieman eri asia). Mutta pidemmän päälle kokonaan suolattomuus varmaan aiheuttaa jotain hermosto-ongelmia? Aineenvaihduntaongelmia?

      Luulen vaan, että jos syön päivittäin ainakin 100g kaupasta ostettua hapankaalia, niin siitä tulee jo 1,2 grammaa suolaa (Pirkka luomuhapankaali). Käyn muutaman kerran viikossa myös ulkona syömässä. Niin, ja merilevät, joita olen alkanut syömään, ovat aika suolaista kamaa, vaikka liottaessa suolaa irtoaakin.

      Mutta täähän on hienoa, että minun suorastaan kannattaa alkaa ihan hieman lisäämään ruokiini suolaa kotiruokapäivinä! Kiitos!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: