kevyt vegaani

Kun et halua syödä eläinperäistä ruokaa, mutta et voi syödä herkkuja.

Salaatinsyöjä

Tofu-itusalaatti

Salaatissa ainakin romainesalaattia, soijapavun ituja, kirsikkatomaattia, japanilaisittain marinoituja tofupaloja, joiden marinadissa käytetty mm. umeboshiluumuja ja sitruunamehua.

”Revin tammenlehtisalaatin. Heitän sekaan pienen purkillisen kapriksia. Hmm, tuossa on pala kurkkua ja yksi paprika, kuutioin nekin joukkoon. Jääkaapissa on sienisalaatin jämät, se sopii ihan hyvin maustamaan sekasalaatteja, joukkoon vain. Jaahas, jotain proteiinia tarvitaan, olisikos kaapissa kikhernepurkkia? No ei tällä kertaa, pitää syödä siis enemmän protskua seuraavalla aterialla. Jääkapissa taisi olla aurinkokuivattuja tomaatteja, laitan vähän joukkoon niitäkin, mutta huuhdon ensin turhat öljyt pois.”

Aurinko

Salaatissa ainakin kapriksia, aurinkokuivattua tomaattia, suolasienisalaattia (sipulia ja rouskuja), paprikaa, kurkkua ja tammenlehtisalaattia.

Kaikki osaavat tehdä salaatteja. Luulen kuitenkin, että useilla ihmisillä käsitys salaatista on jäänyt kovin kapea-alaiseksi. Jos salaattikäsitys rajoittuu jäävuorisalaatti-kurkku-tomaattiin tai porkkanaraasteeseen, niin ei ole ihme, jos tuntee tarpeelliseksi hukuttaa kaiken salaatinkastikkeeseen. Ankeita salaatteja syömällä tuoreet vihannekset tuntuvat varmasti pakolliselta pahalta.

vihreä itusalaatti

Salaatissa ainakin soijapavun ituja, kurpitsansiemeniä tammenlehtisalaattia, kurkkua ja todennäköisesti soijakastiketta ja sitruunamehua.

Kun talvella ryhdyin lisäämään tuoreen elikkä raakaruoan syömistä, aloin kantamaan kaupan vihannesosastolta monipuolisemmin ja enemmän rehuja kotiin. Olen tyytyväisyyttä hykerrellen monesti skipannut muut osastot kokonaan ja suunnannut suoraan kassalle vihannesten ja hedelmien luota. Isojen markettien vihannesosastot ovat aikamoisia tarjonnaltaan. Onneksi ilmeisesti löytyy tarpeeksi ihmisiä, jotka haluavat ostaa endiiviä, osterivinokkaita, mustajuurta tai kaktusta, jotta pääsen niitäkin ostamaan vaihtelun vuoksi. Kaikki vihannekset eivät aina jää kovin tiheään käyttöön, mutta alle olen listannut monia mielestäni käypäsiä salaattiaineksia:

suppilovahveroita salaattissa

Salaatissa ainakin paistettuja suppilovahveroita, mungpavun ituja, savustettua tofua, rucolaa, punamangoldia, pinaattia, tomaattia, paprikaa ja kurkkua ja lisäksi varmasti ainakin etikkaa.

Ainekset, jotka saavat salaatit erityisesti maistumaan:
avokado (melko rasvaista)
aurinkokuivattu tomaatti (suolaista ja rasvaista)
suolasienet (suolaista)
pähkinät ja siemenet erityisesti paahdettuna (rasvaista)
kapris (suolaista)
oliivit (suolaista)
seesamiöljy (nimenomaan paahdettu)

papusalaatti

Tämä ei kuulu tuoresalaattien kategoriaan, mutta sopii hyvin myös maustamaan tuoreempia aineosia. Papusalaatti keitetyistä valkoisista pavuista, herneistä, paistetusta sipulista ja sipulinvarsista, mausteena ruokaöljyä, pippuria ja suolaa, ehkä myös hieman etikkaa ja sitruunamehua.

+ mielin määrin syötäviä aineksia, jotka maustavat salaatin:
hapankaali ja muut hapatetut vihannekset
rucola
lehtiselleri
sipuli
valkosipuli
inkivääri
tuore korianteri
basilika ja muut yrtit
sitruuna- ja limemehu ja etikat
thaiyrtit sitruunaruoho, galangal ja lime

herneitä salaatissa

Salaatissa ainakin paahdettua paprikaa, keitettyjä herneitä, rucolaa, salanovasalaattia, pinaattia, punamangoldia, kevätsipulia, kurkkua ja balsamicokastiketta.

sieni-sesamsalaatti

Salaatissa ainakin porkkanaa, seesaminsiemeniä, herkkusieniä, pinaattia ja paprikaa sekä lisäksi todennäköisesti seesamiöljyä ja sitruunamehua.

Mielin määrin salaattiin heitettäviä aineksia:
kaikki mahdolliset lehtivihannekset: lehti-, jäävuori-, tammenlehvä-, frisee- ja romainesalaatti, vuonankaali, pinaatti, mangoldi jne.
herneen- ja auringonkukan versot
idut (esim. sinimailanen, mungpapu)
kurkku, tomaatti, minitomaatit, paprikat
kidneypavut, kikherneet, herneet, ruskeat pavut yms. keitetyt pavut
tofu ja tempeh (marinointi kannattaa)
porkkana ym. juurekset
parsa
parsakaali ja kukkakaali
kaali, kiinankaali ym. kaalit
kesäkurpitsa ja muut kurpitsat

Vältän turhien hiilareiden syömistä, mutta seuraavatkin ainekset ovat hyviä ruokaisaan salaattiin:
riisi, ohra, hirssi
makaronit
krutongit
couscous ja bulgur

Yleensä salaateista tehdään jonkun makuisia kastikkeilla ja yleensä itsekin laitan salaattiin lopuksi vähintään etikkaa tai sitruunamehua. Tavallisten salaatinkastikkeiden sijaan voi käyttää myös chutneyta tai pikkelssiä, näitä kannattaa etsiä etnisten kauppojen tai markettien hyllyistä.

vuohenputkea salaatissa

Salaatissa ainakin vuohenputkea, oliivia, paprikaa, tomaattia, ruskeita papuja, jotain salaattia ja valkoista parsaa.

Vaihtelua voi saada pilkkomalla aineksia eri kokoisiksi ja marinoimalla yksittäisiä vihanneksia etukäteen. Etenkin tofu ja tempeh kannattaa marinoida edes muutamaa minuuttia aiemmin, mutta myös mitä tahansa muuta voi marinoida esim. eri etikoissa, yrteissä, soijakastikkeessa, pikkelseissä, tomaattipyreessä, sinapissa, valkosipulissa, inkiväärissä jne. Jos ei tavoittele niin paljoa raakaruoan syömistä, niin etenkin paprikat muuttavat makunsa ihanan makeaksi, kun ne laittaa uuniin paahtumaan sellaisenaan ja lisää sitten salaattiin.

Salaatinsyöjä osa 2 >>

Juttu on julkaistu aiemmin 31.5.2012 blogissa reissausta ja ruokaa

Mainokset

3 comments on “Salaatinsyöjä

  1. Päivitysilmoitus: Kaali-avokadosalaatti | kevyt vegaani

  2. Päivitysilmoitus: Valkosipuli, inkivääri ja soijakastike ovat supermaustajia | kevyt vegaani

  3. Päivitysilmoitus: Salaatinsyöjä osa 2 | kevyt vegaani

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: